יום שישי, 25 בנובמבר 2016

מוסלמים, אל תרגיזו את הא-ל/ עדנן אוקטר

מניעים פוליטיים המנוגדים לדת || הכחשה הקשר היהודי להר הבית

ההחלטה של אונסק"ו פוליטית בלבד, והיא חטא חמור כלפי א-לוהי האסלאם ומצוות הקוראן • עדנן אוקטר הוא פרשן טלוויזיה מוסלמי טורקי, אשר חיבר יותר מ-300 ספרים ב-73 שפות בענייני פוליטיקה, אמונה ומדע


↓ מאת: עדנן אוקטר

אירגון האו"ם לחינוך, מדע ותרבות (אונסק"ו) אישרר לאחרונה החלטה של ועדת היחסים החיצוניים בנושא "חוסר הקשר בין מסגד אל-אקצה לבין היהדות". ההחלטה, שעוררה תגובות שליליות של ממשלת ישראל ושל כל היהודים ברחבי העולם, התקבלה בתמיכת 24 מדינות מתוך 58 המדינות החברות באירגון. דובר הוועד המנהל מייקל וורבס הגיב להחלטה כך: "התוצאה מראה שהנושא מעורר מחלוקת רבה. מקור המחלוקת אינו בתוך אונסק"ו, אלא בעולם האמיתי".

ההחלטה שיזמו והגישו שבע מדינות, כולל מצרים, אלג'יריה, לבנון וקטאר, נועדה "לשמר את המורשת התרבותית הפלסטינית ואת המאפיינים הייחודיים של מזרח ירושלים". כמו כן נזכר במסגרת זו המרכז ההיסטורי של העיר, שבו שוכנים האתרים הקדושים לאסלאם, מסגר אל-אקצה וכיפת הסלע. ההחלטה קבעה שכל האזור הזה שייך רק למוסלמים.

קיימים כמה נתונים שחשוב לשים אליהם לב בקשר להצבעה של אונסק"ו. הראשון שבהם הוא העובדה שהמדינות שהצביעו בעד ההחלטה הן אלו שיחסן לישראל היה בעייתי עוד קודם לכן. הנקודה הזו מוכיחה שההצהרה מבטאת גישה פוליטית יותר מאשר "מורשת תרבותית". גם העובדה ש-26 מדינות נמנעו מהצבעה מוכיחה זאת. הימנעות של 26 מדינות מנקיטת כל עמדה בקשר למורשת תרבותית מוכיחה בבירור שיש להן הסתייגויות פוליטיות. בעקבות התגובות צפויה בקרוב הצבעה חוזרת על ההחלטה.

אך הבעיה האמיתית היא הצבעת גוף בינלאומי על השאלה "לאיזו דת שייך הר הבית". המיקום והחשיבות של הר הבית, כולל כל הסמלים הדתיים שבו, נמסרו לנו דרך ספרי הקודש. בעוד התורה קובעת שהר הבית קדוש ליהודים, הקוראן מייחס חשיבות למסגד אל-אקצה, שבו עלה לשמיים נביאנו מוחמד עליו השלום. מסגד אל-אקצה הוא גם הקיבלה (כיוון התפילה) הראשון שהיה למוסלמים. גם הנוצרים מקדשים את האתר כמקום עלייתו לשמיים של הנביא ישוע עליו השלום.

בראש ובראשונה, הטענה כאילו המקום קדוש רק למוסלמים סותרת את פסוקי הקוראן. זאת משום שהקוראן קובע במפורש שליהודים שמורה הזכות לחיות בארץ הקודש, הכוללת גם את ירושלים. הא-ל מספר לנו בקוראן על הנביא משה עליו השלום שקרא לשבטיו במילים אלו: "בני עמי, היכנסו אל הארץ הקדושה אשר כתב לכם א-לוהים, ואל תיסוגו אחור פן תלכו לאבדון" (קוראן 5, 21). הא-ל הגדיר את הארץ כמקום מקודש לשבטי ישראל, שם יתנחלו ויחיו לפי תורת הנביא משה עליו השלום. ברוח זו אומר הא-ל בפסוק אחר של הקוראן: "הושבנו את בני ישראל במושב מכובד וכלכלנו אותם במיטב הדברים" (קוראן 10:93), וקובע שהוא בחר את הארץ עבור יהודים בלבד. בפסוק 58 של הסורה אל-באכרה (הפרה) נכתב: "אמרנו, היכנסו אל העיר הזאת ואכלו מפריה בשפע מכל אשר תרצו, והיכנסו משתחווים בשער... למען נסלח לכם על חטאיכם ונרבה את שכר המיטיבים". 

א-לוהינו מעניק את ירושלים ליהודים כנחלתם וקובע שהמקום קדוש עבורם. בפסוקי הקוראן הללו, א-לוהינו מודיע למוסלמים שיש ליהודים זכות לחיות בארץ הקודש, ושהארץ נחשבת קדושה גם להם. אם מוסלמי טוען שהארץ הזאת אינה קדושה ליהודים, הוא פועל בסתירה לקוראן או מתעלם מהעובדה החיונית הזאת שנכתבה בקוראן.

כאשר התורה והקוראן קובעים שהאדמה הזו קדושה ליהודים, נסיון של ארצות מוסלמיות מסויימות לבטל מצווה זו דרך אירגון תרבות בינלאומי מעורר התנגדות הן מבחינה הגיונית והן מבחינה דתית. נסיון לערער על עובדה שקבע א-לוהינו הכל-יכול בספרי הקודש הוא תרגיל חסר תוחלת לחלוטין. המעמד והקדושה של המקום הוגדרו על ידי הא-ל הכל-יכול. הנסיון להכחיש ולבטל זאת עלול להוביל לתוצאות מרחיקות לכת בעיני הא-ל.

בהחלטה האמורה ישנן נקודות דוחות נוספות. דובר האירגון וורבס אומר שההחלטה שנתקבלה נובעת מהעובדה שהנושא "מעורר מחלוקת". אך למעשה, ההחלטה שנתקבלה באונסק"ו היא הגורם שסולל את הדרך למחלוקת מזיקה מאד. העובדה שמקומו של מסגד אל-אקצה נחשב למקום קדוש בעיני שלוש הדתות האברהמיות חשובה לאחדות ולאחווה בין כל הדתות. זאת ללא ספק אחת הסיבות שא-לוהינו האדיר הגדיר את העיר המבורכת הזו כמקודשת לשלוש הדתות. תפילתם ופולחנם של מאמיני שלוש הדתות באותם המקומות הם תופעות יפות ומבורכות. לעומת זאת, טענה באמצעות הצבעה שהעיר קדושה רק למוסלמים מעוררת סכנה פוטנציאלית, העלולה לעודד אנשים בורים לנקוט באפליה, ולעורר קיטוב ועימותים. השמעת טענה כה קיצונית באזור רגיש הסובל מבעיות עצומות, הנובעות מגישות דתיות שנגועות באמונות טפלות, רק תגרום להסלמת המתח באזור.

יש להבהיר שמקום קדוש למוסלמים, שהוא קדוש גם ליהודים, צריך להיחשב לברכה עבור העולם המוסלמי כולו. כמוסלמים, הנביא משה עליו השלום הוא גם הנביא שלנו. שותפות בארצו היפה צריכה להיחשב למעלה איכותית.

מה שמצופה מארצות האסלאם הוא לא להסתיר את העובדה הזו שהיא יפה, ברורה מאליה ותואמת לחלוטין את הקוראן, אלא לפעול למענה. מה שמצופה מאירגון המגן על ערכים היסטוריים ותרבותיים כמו אונסק"ו הוא להתחשב בספרי הקודש, ולא בעמדות ובאינטרסים פוליטיים של יחידים וממשלות כאשר עולים לדיון ערכים דתיים ורוחניים. ומה שנחוץ כדי שכל אלה יתרחשו הוא שהקהילה האסלאמית תאמץ החלטות מציאותיות על בסיס הקוראן ותנטוש אמונות טפלות, קונספציות אורתודוכסיות ומסורתיות קנאית. אירגונים בינלאומיים צריכים להתעלם מהעדפות פוליטיות של "גאונים" מסויימים ולהפוך למוסדות מצפוניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה