יום שני, 1 במאי 2017

מָקוֹם בַּמָּקוֹם ליום העצמאות: מנורת המקדש כסמל עברי

על מָקוֹם - בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' || כפות המנעול

מכל כלי המקדש דווקא המנורה הפכה לסמל הלאומי הן לחורבן - שער טיטוס והן לתקומה - סמל המדינה  חז"ל מביאים במסכת מנחות (פ"ו ב') את תפקידה הסמלי של המנורה: 
צו את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך (ויקרא כד, ב) - אמר רבי שמואל בר נחמני אליך ולא לי לא לאורה אני צריך... מחוץ לפרכת העדות באהל מועד (ויקרא כד, ג) - עדות הוא לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל ואם תאמר לאורה אני צריך והלא כל ארבעים שנה שהלכו ישראל במדבר לא הלכו אלא לאורו אלא עדות הוא לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל
צורת המנורה שמשה כסמל יהודי הן בזמן הבית והן בחורבנו  הרב פינחס אברמוביץ' מביא סקירה קצרה על השתלשלות סמל המנורה מהמשכן במדבר, שער טיטוס וסמל מדינת ישראל

מטבע של מתתיהו אנטיגונוס

↓ מאת: פינחס אברמוביץ'/ כפות המנעול

מנורת המאור של בית המקדש היא הסמל היהודי הנפוץ והעתיק ביותר. מנורת שבעת קנים מדגמים שונים מעטרת מטבעות, פסיפסים וציורי בתי כנסת, ארונות קבורה, תכשיטים, נרות חרס, קנקני יין ועוד.

עוד בזמן שהמקדש היה קיים, המלך האחרון לבית חשמונאי, מתתיהו אנטיגונוס, הטביע את המנורה על מטבע שהנפיק, אשר צורתו הועתקה על מטבע 10 האגורות שלנו. 

מנורת המקדש על מטבע של עשר אגורות

מנורה נוספת מימי הבית השני חרותה על טיח קיר של בית עשירים בעיר העליונה של ירושלים, ברובע ההרדיאני שמתחת לישיבת הכותל ברובע היהודי. מנורה נוספת חרותה על הצד האחורי של שעון שמש שנמצא בחפירה הארכיאולוגית סמוך לכותל הדרומי. 

מפורסמת ביותר היא המנורה מן התבליט שבתוך שער הניצחון של טיטוס, העומד ברומא. בתבליט נראים הרומאים נושאים את כלי המקדש מירושלים ומובילים אותם אל רומא.

תבליט מנורת המקדש בשער טיטוס ברומא

בשנים שלאחר החורבן נהייתה מנורת שבעת הקנים לסמל נפוץ ביותר באומנות היהודית. המנורה מופיעה בבתי הכנסת ואף בבתי העשירים מתקופת המשנה והתלמוד, על רצפות הפסיפס, על ציורי הקיר ועל המשקופים, או כעיטורים מגולפים באבן על ארונות קבורה ובמערות הקבורה.

מנורה בתכשיט מהתקופה הביזנטית שנמצא ליד הכותל הדרומי של הר הבית

תכשיטים נוצקו עם צורת המנורה, ובמיוחד ראוי לציון תליון הזהב הכבד הנושא את צורת המנורה, אשר נמצא בחפירות אילת מזר בעופל, סמוך לכותל הדרומי של הר הבית. 

המנורה ברובע ההרודיאני

עם הקמת מדינת ישראל מינתה 'מועצת המדינה הזמנית' וועדה לבחירת סמל המדינה. מנורת שבעת הקנים נבחרה למוטיב המרכזי בסמל המדינה. לצורת מנורת הסמל לא בחרו באחת המנורות המפארות בתי כנסת קדומים, אלא דווקא בצורת המנורה כפי שהיא מתוארת בתבליט בשער טיטוס ברומא.

בית כנסת העתיק בחמת בטבריה מתקופת האמוראים

כך, אותה המנורה שגלתה לאדום בשנת 70 לספירה שבה עתה לארצה עם תקומת מדינת ישראל. משני צידי המנורה בסמל המדינה שני ענפי הזית המסמלים את השלום והאור שמדינה צעירה זו עתידה להאיר את העולם בעת שיבנה בה המקדש במהרה בימינו. וכנבואת זכריה: 
"רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ
וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ
לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה' צְבָאוֹת".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה